Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare men min skola är i många aspekter värdelös. Ungefär såhär är lektionerna upplagda. 12:45-14:00 har vi handledning, där folk kan få hjälp med problem. 14:00-14:30 har vi räkneövning där en doktorand visar ett par exempel på tavlan. Det är alltid skönt när någon visar på tavlan hur man kan lösa vissa problem, men här börjar ju det vansinniga.
Alla exempel som visas på tavlan är förbannat simpla och triviala. Har man problem med sådana tal ska man ta sig en allvarlig funderare över ifall man valt rätt linje. Doktoranderna som visar exemplen är (med undantag för en)... ja, värdelösa. Jag betvivlar inte deras kunskap, men deras förmåga att förmedla den är ruggigt dålig. De kan väl åtminstone peta in en pedagogikkurs i bland doktorandkurserna?
14:45-16:30 börjar då våra riktiga föreläsningar. De är ganska givande, och det är roligt med passionerade föreläsare som verkligen gillar det de sysslar med, och verkligen strävar efter att alla ska förstå. Kruxet är dock att det börjar 14:45. Detta delar upp klassen i två grupper. En som kommer till skolan vid 8 och sätter sig och räknar och sedan är klara för dagen efter föreläsningen, och en som kommer till skolan då föreläsningen börjar och sedan sitter ett tag i skolan efteråt och sedan hemma ett tag. Väljer man den första kategorin orkar man nog inte sitta 16:30-23 och plugga, sova ett par timmar, och sedan plugga lite mer 8-14:45. man förlorar helt enkelt en stor del tid åt att göra alla uppgifter. Sällar man sig till den andra skolan blir det omöjligt att synkronisera med övriga människor som pluggar 9-17. Man får en dygnsrytm som gör att man går upp vid 12 varje dag. Man hamnar helt ur fas med övriga vänner och studenter.
Jag tror inte en sekund på att klassrummen är fullbokade på morgonen, eller att för den delen alla föreläsare är upptagna. Det är värdelöst. Vill man sedan göra någonting på kvällen har ingen lust för de ska ju upp tidigt på morgonen. Denna ofas suger.
Jag gör dock varken eller, jag kommer till skolan för föreläsningarnas skull om jag anser att de är nödvändiga. Jag läser de sidor som skall gås igenom, gör lite uppgifter och bedömer sedan om det är värt besväret att åka en timme till skolan, sitta där två timmar och sedan åka tillbaka. Oftast så har det känts som slöseri med fyra timmar som jag lätt skulle kunna investera i någonting mer produktivt.
Sug.
Dear blog
14 år sedan
1 kommentar:
Låt mig bara påpeka att, med erfarenhet från lärarutbildningen, att "en pedagogikkurs" antagligen inte räcker att bara "slänga in". Either you have it, or you don't - det är så jag i hög grad ser det.
Skicka en kommentar